En olycka händer tyvärr så lätt

Grimm är vår oturs kille och nu är det dags igen *cry*. På vår dagliga morgonpromenad mot slutet så behöver vi hoppa över ett dike och det har gått bra i flera år förutom häromdagen :-( då landar Grimm så olyckligt med vänster bakben att han hade svårt att stödja på det hela vägen hem. Tusen tankar rusar i huvudet vad som kan ha hänt för han verkar inte ha så ont bara riktigt svårt att gå. Kolla lite snabbt av tassen med lera och allt och den såg ok ut.

Väl hemma tittade jag igenom klor, trampdynor, tår och böjde på tassen och inget markerade han där. Min förhoppning var att han hade sträckt sig en aning men jag ville inte dra i benet eftersom han kunde inte stödja på den utan han stod med klorna ner mot golvet. Lämnade killarna hemma för att åka iväg och jobba, när jag kommer hem så kollar jag Grimm det första jag gör och det är oförändrat med benet, får ont i magen och förstår att det är nått allvarligt.

Ringer Strömsholm Djursjukhus och fick en tid i går tordag hos en allmänpraktiserande veterinär, ortopederna har 6 veckors väntetid *HELP*. Tjejen jag pratade med sa att detta var det bästa alternativet så kan denna veterinär konsultera ortopederna i huset, vilket hon även gjorde. Han kom fram till att det främre korsbandet är av *NEJ* och att han behöver opereras. Stackars Grimm, de närmaste 3-4 månaderna kommer det bara att bli ren rastning till sen korta koppelpromenader, tur att han är välmusklad i grunden även om han nu kommer att tvina *snyft*. Nu väntar vi på samtalet från Strömsholm och hoppas att operation blir av så snart som möjligt, finns inget att vänta på för vår del, ju snabbare ju bättre. Vad de sa till oss så finns det bara 3 veterinärer som utför denna operation och de är väldigt uppbokade men vi hoppas att det finns en tid till oss relativt snart.

Stefan och jag pratade igår och sa att vi får inte ta och gräva ner oss för detta, ända anledning att göra det vore om Grimm kunde bli bra av det, då skulle vi lätt göra det.

Har läst lite om korsbandsskada, skadan kan vara rent traumatisk och drabba en frisk led när korsbandet överbelastas vid ett tillfälle. Det händer mest stora tunga raser, Grimm är stor och tung fast vi håller han smal, tyngre än Gunde. Många hundar får denna skada pga raka vinklar i knäleden och det stämmer INTE på Grimm som är väldigt välvinklad. Grimm rör sig en aning osmidigt i terrängen, han har inte en god nog kroppskontroll även fast den har blivit mycket bättre. Jag tror att det har att göra med att hans första tid i livet, att han inte fick röra sig tillräckligt mycke fritt i skogen och träna upp sin motorik, det märks skillnad på han och Gunde.

Vi håller modet uppe fast det känns tungt och tänker framåt med tillförsikt.

Tjingeling,

Ullis
 


Kommentarer
Postat av: Ullis

Vill gärna dela med mig om underbara Jennifers kommentarer om Grimms onda ben.



Jennifer lägger huvudet på sne och tittar på mig med sina himmels blå ögon "köpa nytt ben Grimm", "Grimm plåster ben" "Grimm doktorn".



Så underbart med barn, kunde inte annat än le när hon sägar att vi ska köpa ett nytt ben till Grimm och att en läkarbesök och plåster gör allt bra igen.



2008-11-16 @ 00:15:17
Postat av: Cilla

Nej vad tråkigt att läsa!!! Han har verlkigen otur.

Ge grim en kram från oss.



2008-11-17 @ 11:59:34
URL: http://www.mejas.se
Postat av: susanne m Big!

Flock Angermund sänder Grimm och er tankar! Tänk om det vore så enkelt som Jennifer sa:) Tyvär är det ju lite mer kompliserat Kram Susanne!

2008-11-17 @ 22:39:33
URL: http://biggepojken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0