Givande hundträning

Igår kände jag mig trött men ändå på gott humör, körde i sakta mak för att möta upp Lotta m Hector här ute på Värmdö redan kl 18.00.

Vi åkte till marker så Lotta kunde träna på appellspår, hon la 2 st, den första gick si så där medans den andra när vi hade brainstormat gick jätte bra!

Nått som är otroligt viktigt i mitt tycke, viktigare än inlärning av olika moment är ens egen sinnestämning. Det är nog lättare sagt än gjort när du känner att du vill prestera och har stött på problem. När du ger feedback måste du ta  en psykologisk hänsyn till personen i fråga om du vill hjälpa och inte stjälpa. 

Jag la ett spår till Gunde i varierad terräng och högt gräs, jag gillar INTE att gå i högt gräs och inte kunna se vart jag sätter fötterna *usch*. Spåret gick bra fast det var svårt, jag hade jagat upp en älg när jag la det och spår av annat vilt fanns det. Just viltet vi har är inget Gunde nämnvärt bryr sig om värre är det med vildsvin men det har vi som tur är inga än på Värmdö.

Sen åkte vi till klubben och vi gjorde vindövningar med grabbarna måste säga att det himla kul och Gunde var direkt med på noterna fast det var så länge sen och gjorde en KLOCKREN markering, min duktiga prins!! Lotta utbrister "Ullis, Gunde är verkligen en allround hund". Det värmer i mitt hjärta och glädjen spreds sig lite extra i kroppen.

Nu när Jennifer har blivit större så ska jag ta upp bevakningen igen önskar bara att det fanns mer tid när det är så fantastiskt kul att träna med Gunde (ja inte jämt, jag är inte mer än människa men OFTA).

Arvtagaren Hector var grym på sin premiär av vindmarkeringar, vi gjorde 2 st som han tog klockrent. Den första visste Lotta vart den var men den andra gjorde jag utan hennes vetskap och Hector visade vägen för sitt matte vart i skogen de skulle, KANON DUKTIG, blev imponerad!

Övade även 2 st ligg kvar med Gunde i 5-10 minuter under kvällen som gick super duper.

Åkte hem med en sån härlig känsla i magen och Lotta hade ett glatt leende på läpparna som talade sitt tydliga språk "nöjd".

Tack för en trevlig och givande kväll Lotta!

Kramelikram,

Ullis

Kommentarer
Postat av: marie&Peg&Tee

Hej på er!!

Det är väl klart att Gunde fixa vindmakeringarna han är ju bevaknings

hund eller hur??

Vi syns på SSU,vi kommer åk heja på er.



Kram Marie,Peg & Tee

2009-06-25 @ 17:20:40
URL: http://brassie.blogg.se/
Postat av: Ullis

Klart han skulle fixa det blink det gick så himla bra!



Syns till helgen, lycka till!!



KRAM

2009-06-26 @ 16:57:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0