Fått ett annat perspektiv

Tänk att det ska vara så himla svårt men samtidigt väldigt kul att tävla hund. I elitklass går det inte att ha halvdana betyg för att få cert som är mitt mål, i de lägre klasserna kan du klara uppflytt men i elit är det annat har jag fått erfara. Gunde är min första elithund och jag har lärt mig jätte mkt på den här "resan" och fortsätter att lära.

Tävlade i lördags elit på Sthlm Södra en jätte trevlig tävling med många goa människor. Dagen började i skogen och Gunde gjorde ett helt suvertänt spårupptag och spår med fullpott på båda 10/10.

Vill tacka Er för hjälpen som nu den sista tiden efter sommaren hjälpt mig med spåren:

Nina m Glimma
Mikael m Tindra
Anna G
Stefan, älskade maken 

och Lena Wall som gör suveräna analyser av mig och Gunde via telefon ***TACK*** utan feedbacken från dig hade jag inte fått dessa betyg.

Sen var det dags för upplet, rutan var jätte svår ingen hund av 12 hittade alla föremålen, vi var 13 till start, 1 bröt i spåret. Endast 1 hund hittade 3 föremål och Gunde hittade 2, vi hade näst bästa uppletet på 5/5. Kontentan är att öva på ännu svårare rutor fast Gunde är duktig, han måste vara KANON duktig och inte bara bra *ler*. (Förstår hur du menar Lena!)

Efter lunch startade lydnaden, han var lite seg på fria följet men det gick ändå hyffsat. Så kommer vi då till inkalladet *pust*. Han ligger jätte fint kvar och har full fokus på mig han ser inte omgivningen, öronen ligger spänt framåt MEN han kommer inte när jag ropar! Ingen nyhet, nej jag vet, han gjorde ju inte det heller på träningstävlingen. Betyg blev alltså 0/0 och koeff är 4, måste bättras!

I övrigt gick lydnaden bra och pricken över i:et var platsen som nu är så lugn, trygg och stabil, glädjen är STOR och det känns så SKÖNT!! Det betyder även att jag kan slipa på elitlydnadsmomenten i vinter och starta elitlydnaden YES!

På vägen hem så ringde jag då igen Lena Wall som gav men en helt ny vinkling på varför han ligger kvar. För min del har det blivit så att jag löser ett problem och får ett annat på halsen, kan inte annat än le för så är det.

Jag har övat väldigt mkt stadga både på platsen och ligg lugnt kvar på inkallandet så han inte ska ligga och nosa eller äta gräs vilket han tidigare har gjort i mängder. Fick en liten tanke vurpa på förväntan ligga kvar gällande inkallandet OM jag istället för att berömma och belöna att han ligger lugnt och fokuserat kvar så skulle förväntan varit att han ska ligga där med en förväntan fokuserat att snart så ropar matte och jag ska springa fort till henne, förstår ni skiillnaden?!

Visst låter det väldigt enkelt, det är ju självklart att det ska vara så men när man håller på att slipa alla delar i elitbrukset så är det inte lätt, synnerligen när du inte tävlat där förut först då ser du verkligheten. Nu börjar jag göra det men har fortfarande massor att lära och tack vare alla problem så lär jag mig otroligt mycket hela tiden, inget ont som inte har nått gott med sig *ler*.

Nått som jag oxå märkt i slipning i momenten att de gärna blir lite enformigt. Som människa blir man gärna fast i vanor och mönster och det ger INTE så stora framgångar när man tränar för att sen tävla, då märks det tydligt.

Det är förhoppningsvis som Mia sa vädligt klokt och peppande, "du kanske behövde det, att få lösa det ena problemet, för nu ligger han jätte fint kvar och fokuserat och jag tror att du nu när du vet hur du ska göra så kommer du inte ha några problem att lösa detta", TACK för de orden!

Hur kändes då tävlingen, Gunde och jag hade det trevligt och den goa känslan fanns i magen, han är fortfarande lite låg sen tidigare men det kändes även bra. Jag var uppåt och positiv fast lite nervös, vill ju gärna prestera men inte en ända negativ tanke dök upp och det är så jag ska fortsätta och ha KUL!

Stefan har spårat med Grimm och Grimm är verkligen tillbaka, jag gick bakom och fick gåshud på armarna så fint de jobbar ihop HOPPAS HOPPAS Stefan får glöden tillbaka för han är duktig med hund, det sitter liksom bara där!

Jennifer har sovit över hos farmor i natten mellan lör/sön och Stefan har jobbat och vad gör jag då?? Jo vaknar kl 6, ligger och drar mig till 7 för att försiktigt gå upp och inte väcka Stefan. När man väl har sovmorgon så går det inte att sova *asg*

Avslutar detta långa inlägg med bilder, vissa är sen i somras, visst är jag blixtens syster, hahaha mohaha


Älskade maken på stranden i Bornholm/Danmark


Jennifer i full koncentration på sin cykel hon fick i födelsedagpresent, så duktig!



Undra vad hon fått sin envishet i från vår lilla älskling?!


Ett besök på Gröna Lund


Ja vad ska man säga *asg*, Stefan tog kortet när vi firade Stefans bonuspappas 60-års dag. Kan tillägga att detta var första glaset och firandet lugnt fast bilden kunde antyda nått annat *asg*

Ordspråk "För en sund själ är godhet naturligt"

Tjingeling,
Ullis


Kommentarer
Postat av: Jessika

Har man samma glas men bara fyller på så kan man skriva första glaset BLINK BLINK



Du är duktig du syster hade aldrig haft tålamodet att träna min mupp så mycket. fast han kanske skulle komma när man ropade haha



Kram

2009-09-13 @ 09:38:19
URL: http://jeskar.blogg.se/
Postat av: Ullis

Jäklar ,känner du mig eller, som sagt det var första asg



Att få Leon att springa är inga problem om jag står med Gunde på andra sidan planen så kommer han fort som sjutton "lover boy"! asg



Kram tebaka

2009-09-13 @ 10:12:43
Postat av: marie&Peg&Tee

Ni är såå.. bra, även om ni vill ha ha certpoäng,det som gäller....

Så tycker jag ni är ett underbart team.



Kram Marie,Peg,Tee

2009-09-13 @ 20:55:55
URL: http://brassie.blogg.se/
Postat av: Ullis

Du är väl för gullig Marie, **TACK** dina ord värmer.



Pussa på dina tjejer från oss och tack för hjälpen med platsliggningen med snygga Peg, tur att hon inte tycker Gunde är lika snygg som Grimm ler



KRAM

2009-09-14 @ 09:42:20
Postat av: Glimz

Fantastiska & underbara Ullis, du är helt enkelt bäst! Det finns bara en i världen som är så ärlig i sin analys & det är du! Shit vad jag tycker att du är bra! Certen kommer vännen, var du såååå säker ler Kramar om dig massor :D

2009-09-20 @ 21:23:14
URL: http://www.ninz.se
Postat av: Glimz

Fantastiska & underbara Ullis, du är helt enkelt bäst! Det finns bara en i världen som är så ärlig i sin analys & det är du! Shit vad jag tycker att du är bra! Certen kommer vännen, var du såååå säker ler Kramar om dig massor :D

2009-09-20 @ 21:24:09
URL: http://www.ninz.se
Postat av: Ullis

Gulle dig Nina, tack vad glad jag blir över dina rader. Jag försöker så gott det går att vara ärlig då mår jag bäst.



Nästa gång så ska jag försöka se till att det fungerar för mig att följa med till Marma, låter ur trevligt och mysigt.



Stor **KRAM**

2009-09-21 @ 10:19:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0