Muta / Avleda en hund

Jag tillhör de som tycker att en avledning i vissa situationer kan vara en alldeles utmärkt idé.

T ex som när jag på håll ser att jag kommer möta grannes ilska hund och tar då upp bollen ur fickan och påkallar min hunds uppmärksamhet. Mötet med den andra hunden blir riktigt smidigt men visst hade det även gått om jag bestämt sagt till att nu går vi bara fint förbi. Men jag tycker det blir trevligare med bollen och min hund nochalerar då den andra hunden och dess beteende och jag har även en go känsla i magen vid passagen och ger min hund sen bollen när passgagen skett. Detta har nu resulterat i att de ser den andra hunden och tittar då upp på mig för att leta efter bollen :-D det har med andra ord blivit positivt att möta grannens ilskna hund.

Nu vill jag defintivit inte påstå att jag gör så här i alla situationer och att det fungerar på alla hundar men ibland så tycker jag att det är en väldigt bra och smidig lösning.

Liknande har jag föremålet i fickan vid lydnadsträning och föremålet är deras "löning den 25:e" och ibland vid okoncentration kan jag ta upp föremålet och påminna om att "här är din belöning som du jobbar för" och då får jag tillbaka koncentrationen och samarbetet. Jag visar som sagt bara föremålet, inget belönings bitande förrän momentet är utfört som jag önskar. Samma sak här, vissa hundar inte fungerar på föremål och då får man ha andra lösningar i rock ärmen :-) Dock inte att förglömma är att inte bli ritualiserad i sina belöningar, vi är vanemänniskor, var kreativ i olika sätt när du belönar din hund, det skapar förväntan och koncentraion.

När jag är ute på promenad har jag oftas godis och leksak i fickan, fick stor nytta av det när en rådjur stack upp framför hundarna och jag skrek "NEJ" så barren föll från grenarna, de vänder sig om mot mig och jag skriker då istället glatt "BRA!!" och kastar bollen bakåt. Viltträning är nått jag lagt ner står möda på eftersom jag hade en hund innan som var helt "vilttokig" och det var hemskt. ¨Så detta är nu resultatet av mycket träning, oj så glad jag är över det.

Lite tankar från mig, ha en plan med ditt agerande  och utvärdera efter om utkomsten blev som du ville.

Må så gott i snövädret och kylan, snart är den underbara våren här igen :-)

Ullis

Kommentarer
Postat av: Anita, Aquila och Acke

Samma här! Gott nytt härligt tränings-år på er. Kramar från Anita, Aquila och Acke.

2011-01-05 @ 23:30:42
URL: http://www.aquila.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0