Lärdom i livet

Vad har man för mål med sitt hundägande?

Vissa vill gå kurs för att få bättre relation med sin hund andra siktar mot stjärnorna.

Är den bästa instruktören den som tävlat SM? Mitt svar är, det beror helt på, alla har inte förmågan och vissa är inte intresserad av att lära ut.

Sen har vi det med personkemi, en av mina vänner gick kurs där hon var helt obekväm, instruktören såg inte det utan bara körde på med sina tips. Kunskapen om momenten fanns hos instruktören men inte kunskapen att tolka individen och i det här fallet hundägaren som sjönk i motivation och blev ledsen.

Hundträning handlar om känsla och är känsligt eftersom det är din relation med din hund, en familjemedlem.

Tänk ödmjukt på hundägaren om det är nått som går snett, det är lätt att dömma och kritisera. Även om du ser nått som du betraktar som "dumhet" från hundägarens sida, ge tips om nått bättre sett att göra det på, oftast är det okunskap som ligger till grund för handlingen.

Lite tankar från mig.

Allt gott önskar jag Er som läser min blogg.

Kram Ullis
 


Kommentarer
Postat av: mia,love&carma

Tror inte SM är så viktigt.Som instruktör får man försöka hitta personkemin om det är så det inte stämmer. Men en viktig detalj är kunskapen att kunna förmedla,att se individen och något man kommer väldigt långt med entusiasm. Fint skrivet och så klokt Jätte kram

2010-11-12 @ 20:03:19
URL: http://www.briard.mia-co.com
Postat av: Ullis

Tack vännen. **KRAM** tebax

2010-11-13 @ 19:52:24
Postat av: Jeanette

Det är lätt att fastna i att allt handlar om hundar. Men bakom varje hund, där ute i kopplet står ju också en hundägare som vi aldrig får glömma. Utan samspel mellan dessa så blir det ju oftast "pannkaka"

Ett mycket bra och tänkvärt inlägg, Ullis. Jag hoppas du når ut till många med detta

2010-11-15 @ 09:32:44
URL: http://www.springpoints.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0