Talets gåva

Ja ni som känner mig vet att jag har talets gåva så det blir inte att jag skriver så mkt, det faller sig inte lika naturligt :-D.

Många saker har fallit på plats när det gäller hunderiet i år och mycket tackvare min kära träningskamrater och uppfödare, vi har stött och blött idéer, tankar och lösningar, kring olika hundar och även hur unika vi människor är som individer.

Tack till mina vänner: 

Carina m Ace
Mia m Love & Carma
Mikaela m Tindra
Lena m Norma
Ingela m Moa

och sist men inte minst Anna m Winka

Det finns många hundvänner som inspirerar mig på olika sätt, tusen tack även till Er som berikar mitt liv.

Lägret med Jan Gyllensten i våras var otroligt bra och jag har fått massor med bra verktyg i min utveckling och hur jag kan hjälpa andra till en bättre relation med sin hund. ***TACK JAN***

Stefans kommentar värmde mitt djup i hjärtat över hur jag har ändrats till det bättre när han säger "jag blir grympt imponerad av ditt tålamod" just vid detta tillfälle höll jag på att göra rent Grimms öron och han ville inte riktigt som jag men JAG VANN med flaggan i topp och en glad svansviftande Grimm!!

Var rädd om Era hundar och tänk på uppvärmning innan och nedvarvning efter träning och glöm inte sätta på täcket nu när vintern är här.

Ett tips som jag vill dela med mig av till Er som har hundar som fastnar på många luktfläckar under promenaderna och lusten hägrar och vilket många gör är att dra dem där ifrån med kopplet. Mitt tips att du helt sonika ställer dig lugnt och bestämt över fläcken, använd föttern/benen och fös bort hunden och ställ dig självsäkert som att du "äger" fläcken. Ni kan ju tänka Er jag som har 2 stora hanar och båda ställer sig och luktar, att dra bort dem kan ju leda till skador på båda dem och mig. Jag gör just på detta vis och första gången blev de helt förvånade och började istället gå vidare. I övrigt har jag god lydnad på mina hundar, jagar inte vilt etc men luktfläktar och bara säga NEJ funkar inte alla gånger. Självklart kan man även göra på andra sätt och detta var bara ett i raden.

Tänkte även skriva om att träna i grupp, det ger så otroligt mycket men det behöver vara rätt folk där du kan slappna av och att de du tränar med tränar med dig och inte mot dig så att säga. Alla behöver ge av sig själva och vara ödmjuk i sina tips så man känner sig bekväm. Är så otroligt glad över gänget jag tränar med nu fast vissa har tagit time-out *cry* etc man har ju ett liv utför hundträning som måste fungera. Var inte rädd för om du vill utvecklas och göra framsteg att ha ett gäng med träningskompisar som kan stötta och du likaså och det är inte alltid man håller med varann ;-).

Jag har ännu en gång varit på föreläsning av Mia Törnblom och kan säga att det varje gång är lika inspirerande. Många tänkvärda saker, köpte hennes bok "En härlig bok" med mängder av bra citat, naturligtvis har jag den inte till hands men citat är högst levande så många kommer....nu ivarje fall ett:

"Försök idag att komma på något bra om en person som du irriterar dig på."

Stora varma kramar till Er alla!


Kommentarer
Postat av: Peggy & Mys & Gaia

Oj vad jag håller med dig om allt i dina tankar!

Och att du är duktig det har du bevisat gång på gång!

Ser fram emot nya framgångar både för dig och för mig själv! ha det gott!

2010-10-29 @ 15:46:50
URL: http://peggan.bloggplatsen.se
Postat av: mia,love&carma

hej vännen

jätte bra skrivet och jag är så glad att jag har dig - en riktigt bra träningskompis :-)



Det är det som är grejen med tränings grupp man måste känna sig bekväm och mycket viktigt även om man inte är så duktig så tillför man alltid något om man känner sig bekväm, att säga vad man tycker och komma med tips ....

kan tycka att vi har det så i våran grupp

stor kram till dig ullis

2010-10-30 @ 12:15:11
URL: http://www.briard.mia-co.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0