"Gå bakom"

Ovan rubrik "Gå bakom" är nått som är perfekt att lära in en snörik vinter och som du sen kan ha nytta av året runt :-D

Ett sätt att träna in kan vara, på smala stigar med höga kanter av snö, jag tar även hjälp av min röst, ben och armar som stopper om hunden vill tränga sig förbi. Jag kan använda armarna och medhandflatorna vända bak mot hunden så jag i luften trycker hunden bakom när den blir ivrig och vill förbi sen vänder jag mig om och belönar med godis eller föremål bakåt bakom hunden. Benen använder jag genom att ta ett steg i sidan framför hunden för att markera att den inte ska gå förbi mig även här vid önskat resultat när den backar in bakom mig igen, vänder jag mig om och belönar på samma sätt.

Vissa hundar är mjukare i sättet än andra så det gäller att fundera på vilket sätt som passar bäst för just dig och din hund. Eftersom jag har 2 st dominanta hanar så gäller det att jag tydligt och bestämt talar om att de ska gå bakom mig, de hetsar gärna varandra och kan då ha benägenheten att lyssna lite sämre sen förstärker jag ofta med belöning och strävan bakåt.

Naturligtvis ska sinnesstämningen vara lugn och trygg vid inlärning.

Jag kan nu ha både Gunde & Grimm gåendes bakom och de har förstått innebörden med kommandot "bakom" sån nytta jag har haft av detta :-D. Självklart lyckas nu inte detta alltid beroende på vilken störning vi möter, allt är ju relativt här i livet :-D

Tjingeling,

Ullis



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0